Dołączył: Śro Maj 18, 2005 10:58 Posty: 592 Skąd: Tri-city
Wysłany: Czw Lut 16, 2006 11:38 Temat postu: Koniec korków na Spacerowej?
Koniec korków na Spacerowej? Wszystko wskazuje na to, że jeszcze w tym roku rozpocznie się finansowana przez centrum handlowe Osowa przebudowa skrzyżowania z wyjazdem z hipermarketu Géant na dwupoziomowy węzeł
Korki na Spacerowej to zmora mieszkańców Osowej. Praktycznie codziennie powrót z pracy to koszmar - sznurek samochodów często sięga Oliwy.
Wszystko przez skrzyżowanie z drogą dojazdową do hipermarketu Géant, które jest wyposażone w sygnalizację świetlną. Wystarczy kilka sekund czerwonego światła umożliwiającego wyjazd ze sklepu, a ruch na głównej ulicy jest już sparaliżowany. Istnieje jednak szansa, że już w tym roku rozpocznie się budowa bezkolizyjnego węzła w newralgicznym miejscu.
- Tę inwestycję wykonuje na własny koszt Géant - mówi Romuald Nietupski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.
- To prawda, projekt jest już praktycznie gotowy - przyznaje Filip Kaczkowski z firmy PGOM, która w imieniu Géanta zajmuje się inwestycjami w Polsce.
Plany przewidują powstanie tunelu pod ul. Spacerową umożliwiającego ruch bezkolizyjny - będą z niego korzystać kierowcy jadący do hipermarketu z Oliwy lub wyjeżdżający z niego w stronę Osowej i obwodnicy. To właśnie ich dotychczas przepuszczać musiała sygnalizacja świetlna. Co ważne, tunel będzie na tyle długi, by za kilka lat zmieściła się na nim druga jezdnia Spacerowej. Kiedy powstanie nowy węzeł?
- Niestety, to wyjątkowo trudny teren, jeśli chodzi o sprawy administracyjne - mówi Kaczkowski. - Część inwestycji powstanie na terenie Gdańska, a część na terenie Gdyni - wyjaśnia.
W tym miejscu krzyżują się też kompetencje zarządców dróg - obwodnicą zajmuje się Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, a Spacerową miasto.
- Staramy się, aby prace ruszyły jeszcze w tym roku - zapewnia Kaczkowski.
W ramach przedsięwzięcia powstał również projekt kładki pieszo-rowerowej nad obwodnicą, o którą od lat walczą mieszkańcy Osowej.
- Został oprotestowany przez samych mieszkańców - mówi Kaczkowski.
Koszt całej inwestycji szacuje się na kilka milionów złotych.
Na Spacerowej przy hipermarkecie w Osowej kierowcy niemal codziennie tkwią w korkach. Gminny zarząd dróg tak rozprawia się z problemem, że od roku nie ustalił nawet, kto jest nowym właścicielem sklepu
Już nazwa sugeruje, by ul. Spacerową pokonywać piechotą, a nie w samochodzie. Kierowcy jednak jeżdżą tędy nadal, więc powstają ogromne korki. Tak jest od wielu miesięcy. Kłopoty z przejazdem ul. Spacerową przy hipermarkecie Real (dawniej Geant) rozpoczęły się 9 lat temu, tuż po tym, jak powstał sklep. Inwestor postawił okazały obiekt, ale oszczędził na drogach dojazdowych. Gmina na to zezwoliła. Dlaczego?
- Spodziewaliśmy się korków i negocjowaliśmy z Geantem, by rozwiązał problem. Był nawet pomysł wybudowania kładki nad obwodnicą, ale upadł ze względów bezpieczeństwa - mówi Antoni Szczyt, wicedyrektor wydziału spraw komunalnych Urzędu Miasta Gdańska. Inny powód podaje Ryszard Gruda, ówczesny wiceprezydent Gdańska ds. zagospodarowania przestrzennego. Twierdzi, że gmina 10 lat temu podpisała z inwestorem umowę zobowiązującą go do budowy węzła drogowego z prawdziwego zdarzenia.
- O ile dobrze pamiętam, to Geant chciał wybudować druga nitkę Spacerowej, ale przeszkodą był brak zgody władz Gdyni na wycinkę drzew na gdyńskim gruncie w Osowej - wskazuje Gruda.
- Nieprawda - zaprzecza Joanna Grajter, rzecznik prasowy Urzędu Miasta Gdyni. - W lutym ubiegłego roku Geant otrzymał od nas zgodę na inwestycję i mógł rozpocząć prace. W planach znalazło się dwupoziomowe skrzyżowanie, roboty jednak nie ruszyły. Przed rokiem sklep przejął Real i teraz obiekt należy do jednej ze spółek tej sieci handlowej.
Co znajduje się w umowie, o której wspominał Gruda? Jakie były obowiązki inwestora i ewentualna kara za ich niedopełnienie? Na te pytania nie potrafił wczoraj odpowiedzieć Karol Polejowski, p.o. kierownika Referatu Informacji i Komunikacji Społecznej Urzędu Miejskiego.
- Półtora roku temu rozmawialiśmy na temat budowy węzła z przedstawicielami Geanta. Były trudne, bo centrum handlowe znajduje się na granicy trzech miast. Do porozumienia nie doszło - twierdzi Karol Polejowski.
Szef gminnego Zarządu Dróg i Zieleni Romuald Nietupski opowiedział "Gazecie", że chciałby spotkać się z nowym właścicielem sklepu, by skłonić go do budowy węzła.
- Tylko że od pewnego już czasu nie możemy ustalić, kto nim jest - powiedział.
Zapytaliśmy wiceprezydenta Gdańska Marcina Szpaka, ile czasu potrzeba na ustalenie, do kogo należy firma działająca na terenie miasta.
- Najwyżej kilka dni - odparł.
- Co pan sądzi o tym, że ZDiZ szuka danych od roku? - pytamy.
- Muszę tam zadzwonić i poprosić o większą operatywność - odpowiedział wiceprezydent Szpak.
W tej sprawie ZDiZ pełnił jednak rolę pomocniczą. Rozmowami z Geantem zajmował się bowiem bezpośrednio podległy Szpakowi wydział polityki gospodarczej. W odpowiedzi na nasze pismo Karol Polejowski zapowiedział, że podwładni wiceprezydenta "w ciągu najbliższych tygodni" zorganizują spotkanie z nowym właścicielem obiektu przy Spacerowej.
Cytat:
G.W. Paweł Wiejas - 6 listopada 1998 r.
"Jazda Jak Po Grudzie"
Lokalizacja hipermarketów przy drogach dojazdowych do obwodnicy oznacza zgodę władz Gdańska na kompletne zakorkowanie już teraz nieprzejezdnych ulic. Negocjacje władz miasta z inwestorami ograniczały się wyłącznie do zaakceptowania ich warunków.
- Możemy się tylko cieszyć, że wielki kapitał jest zainteresowany wejściem na nasz teren - mówi wiceprezydent Ryszard Gruda.
- Nie mogliśmy wymagać od inwestorów, żeby budowali drogi - zaznacza Elżbieta Mróz, naczelnik wydziału architektury i nadzoru budowlanego UM w Gdańsku. - Widzimy jednak ich dobrą wolę i godzenie się na częściowe pokrycie kosztów związanych z budową dróg w przyszłości.
Były to jedynie deklaracje słowne, bo te zapisane w porozumieniach są tak ogólne, że w praktyce pozwolą firmom na zminimalizowanie swojego udziału w rozbudowie układu komunikacyjnego.
Wysłany: Pon Kwi 29, 2013 22:59 Temat postu: Re: Koniec korków na Spacerowej?
Nie pozwólmy zapomnieć o zabytkowej Oliwie, rozjeżdżanej codziennie przez potężny ruch tranzytowy. O Parku Oliwskim i Katedrze, stojących niemal przy „autostradzie”. Nie dajmy zapomnieć o mieszkańcach całej północnej części miasta stojących w codziennych korkach na ul. Spacerowej.
Gdy kilka lat temu przypominałem pomysł tunelu pod Pachołkiem, wszyscy pukali się w głowę. Teraz jest szansa by zawalczyć o jego realną budowę i uratowanie Oliwy przed rozjechaniem.
Dołączył: Pią Wrz 11, 2009 8:23 Posty: 65 Skąd: Miasta
Wysłany: Śro Maj 01, 2013 21:10 Temat postu: Re: Koniec korków na Spacerowej?
nie będzie tunelu pod pachołkiem, budyń mówił na spotkaniu że szanse są małe. Koszt jest większy niż budowa całej trasy słowackiego (odcinek leśny+od ronda do galerii, od galerii do etc i od hallera do portu morskiego wraz z tunelem).
Albo zmienimy radę albo prezydenta, co proponujesz ?
Kierowca dojeżdżający do pracy 10 km traci w korkach 4 godziny 55 minut miesięcznie. Przeciętnego kierowcę w Gdańsku korki kosztują 2.322 zł rocznie. Okazuje się, że nie powinniśmy jednak narzekać. W innych dużych miastach jest gorzej.
Cytat:
Czy tylko my mamy wrażenie, że na mapce oraz na liście „wąskich gardeł” zabrakło ul. Spacerowej?
Pokonanie samochodem ul. Spacerowej w godzinach szczytu zajmuje kilkadziesiąt minut. W najbliższych dniach będzie jeszcze gorzej. Po dziesięciu latach na Spacerową wraca ruch wahadłowy.
Możesz pisać nowe tematy Możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
Portal www.MojeOsiedle.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi
zamieszczanych przez użytkowników serwisu. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo
lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną
lub cywilną.